Femeie din Suceava, terorizată de soț, în ciuda ordinului de protecție. Individul a fost arestat
În cursul zilei de ieri polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Suceava au continuat cercetările într-o cauză privind încălcarea unui ordin de protecție, dispunând reținerea unui bărbat de 47 de ani, acesta fiind ulterior și arestat.
La data de de 09 septembrie, în jurul orei 19.00, o femeie de 44 de ani din municipiul Suceava a sesizat Poliția Municipiului Suceava cu privire la faptul că soțul său de 47 de ani, a bătut la ușa locuinței de la apartamentul în care locuiește, încălcând astfel un ordin de protecție emis de către instanța de judecată.
Din verificări, s-a stabilit faptul că la data de de 07 septembrie, bărbatul a încălcat obligaţia impusă prin ordinul de protecție, dispus printr-o sentință civilă a Judecătoriei Suceava, prin care a fost obligat la interzicerea oricărui contact, inclusiv telefonic, prin corespondență sau în orice alt mod, cu soția sa de 44 de ani.
De asemenea, s-a stabilit că anterior, a încălcat obligaţia impusă prin ordinul de protecție, dispusă prin aceeași sentința civilă a Judecătoriei Suceava, constând în aceea că, a contactat-o, în repetate rânduri, pe persoana vătămată pe numărul de telefon mobil prin mesaje text trimise prin intermediul aplicaţiei de comunicare.
Ulterior, în urma administrării probatoriului și documentării activității infracționale, s-a dispus extinderea urmăririi penale, cu privire la săvârşirea a şapte infracţiuni de încălcarea de către persoana împotriva căreia a fost emis un ordin de protecție a oricăreia dintre măsurile prevăzute la art. 38 alin. (1), (4) şi (5) lit. a) şi b) şi dispuse prin ordinul de protecţie, prev. de art. 47 alin. 1 din Legea nr. 217/2003.
Prin ordonanţa din data de 11.09.2025 s-a dispus efectuarea în continuare a urmăririi penale faţă de bărbatul de 47 de ani, pentru săvârșirea infracţiunilor de încălcarea de către persoana împotriva căreia a fost emis un ordin de protecție a oricăreia dintre măsurile prevăzute la art. 38 alin. (1), (4) şi (5) lit. a) şi b) şi dispuse prin ordinul de protecţie, prev. de art. 47 alin. 1 din Legea nr. 217/2003, precum și a infracţiunii de amenințare, faptă prev. şi ped. de art. 206 alin. 1 din Codul penal, cu aplicarea art. 38 alin.1 şi 2 Cod penal.
De asemenea, prin ordonanța poliţiștilor din cadrul Secției de Poliție Burdujeni – Poliţia Municipiului Suceava, s-a dispus măsura preventivă a reținerii bărbatului de 47 ani pentru o perioadă de 24 ore, acesta fiind ulterior prezentat la Judecătoriei Suceava cu propunerea de arestare preventivă pentru o perioadă de 30 de zile.
Astfel, prin încheierea camerei de consiliu, pronunțată de judecătorul de drepturi și libertăți din cadrul Judecătoriei Suceava, a fost admisă propunerea formulată de către Parchetul de pe lângă Judecătoria Suceava și s-a dispus arestarea preventivă a bărbatului de 47 ani pentru o perioadă de 30 zile, acesta fiind încarcerat în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă.
Reamintim că prevenirea și combaterea violențelor de orice fel reprezintă un domeniu prioritar de acțiune pentru Poliția Română, ce presupune concentrarea eforturilor instituționale, identificarea și implementarea a noi mecanisme de lucru, astfel încât victima violenței să fie protejată, iar agresorul sau agresorii să fie trași la răspundere penală.
Începând cu data de 1 octombrie 2024, județul Suceava a intrat în etapa a treia de implementare a Sistemului Informatic de Monitorizare Electronică.
De asemenea, începând cu 1 octombrie 2024, sistemul de monitorizare electronică se aplică și în cadrul procedurilor de control judiciar, control judiciar sub cauțiune și arest la domiciliu, în cauzele în care organele judiciare vor dispune obligația de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere în sarcina inculpatului cercetat penal.
Utilizarea sistemelor electronice permite o creștere a gradului de asigurare a măsurilor de protecție a drepturilor persoanelor protejate, dar nu reprezintă o măsură de constrângere, ci o metodă de monitorizare/supraveghere, care permite urmărirea modului de respectare a măsurilor dispuse în cadrul unor proceduri judiciare.
Utilizarea acestor sisteme permite adoptarea unor măsuri pentru prevenirea și contracararea unui eventual contact fizic între victima violenței domestice și agresor sau, pe viitor, respectarea obligațiilor impuse de executarea măsurii arestului la domiciliu, controlului judiciar, controlului judiciar sub cauțiune.
Monitorizarea realizează automat, sistematic și exclusiv pe teritoriul României, asupra unor dispozitive electronice, pe baza identificatorului acestora și în raport de anumite reguli. Identitatea persoanei supravegheate și a persoanei/persoanelor protejate, care poartă dispozitivele electronice, este cunoscută doar de organul de supraveghere care creează semnalarea.
Pentru monitorizarea electronică sunt stabilite roluri clare, reguli și proceduri de monitorizare, alertare și intervenție, prin partajarea informațiilor, astfel încât, în cadrul monitorizării, să nu fie cunoscute datele purtătorilor dispozitivelor de supraveghere, ci doar identificatoarele (ID-urile) acestor dispozitive.
După introducerea în sistem a semnalării, organul de supraveghere, precum și organul judiciar care a impus obligația de a purta un dispozitiv electronic de supraveghere va avea acces, în anumite condiții stabilite de lege, la datele de localizare ale celui care poartă dispozitivul electronic, în scopul verificării respectării obligațiilor ce revin persoanei supravegheate.
Dispozitivul electronic de supraveghere, pentru persoana supravegheată, în cazul aplicării ordinului de protecție provizoriu, ordinului de protecție, ordinului european de protecție, controlului judiciar, controlului judiciar pe cauțiune, executării măsurii arestului la domiciliu și supravegherii la distanță, este alcătuit dintr-o componentă de tip brățară, care va fi atașată la glezna sau, prin excepție, la brațul persoanei.
Dispozitivul electronic de supraveghere va avertiza persoana supravegheată de producerea unei alerte.
Alerta generată se transmite, în mod automat, dispeceratului de urgenţă operat de către poliţie, constituit în cadrul SNUAU, împreună cu datele de localizare ale dispozitivului electronic de supraveghere purtat de persoana supravegheată sau de persoana protejată care deține dispozitivul.
Organele de ordine publică sesizate au obligaţia de a verifica, de îndată şi potrivit ordinii de priorităţi, respectarea măsurii de supraveghere, intervenția fiind realizat după principiul „cel mai apropiat organ intervine”.
În situaţia generării unei alerte, persoana supravegheată este obligată ca, de îndată, să se prezinte la cel mai apropiat organ de ordine publică aflat în serviciu, să contacteze telefonic organul de supraveghere şi să urmeze instrucţiunile acestuia.
Spre exemplu, în situaţia generării unei alerte de părăsire a imobilului, persoana supravegheată este obligată, de îndată, să rămână sau să revină în imobil, să contacteze telefonic organul de supraveghere şi să urmeze instrucţiunile acestuia.
În scopul verificării respectării măsurii arestului la domiciliu, organele de ordine publică şi organul de supraveghere au dreptul să pătrundă în imobilul unde se execută măsura, fără acordul persoanei supravegheate sau al persoanelor care locuiesc împreună cu aceasta.
Menționăm faptul că, distrugerea dispozitivelor electronice de supraveghere folosite pentru monitorizarea electronică, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă, conform art. 253, alin 21, din Codul Penal.
În plus, se consideră evadare încălcarea de către persoana aflată în arest la domiciliu a obligaţiei de a nu părăsi imobilul ori nerespectarea de către aceasta a itinerarului sau condiţiilor de deplasare, stabilite potrivit legii.
De asemenea, organul judiciar care a dispus măsura controlului judiciar poate impune inculpatului ca să respecte una sau mai multe obligaţii, printre care și aceea de a purta permanent un sistem electronic de supraveghere.