Reținut în arest după o alertă a sistemului de monitorizare electronică
La data de 06 noiembrie, în jurul orei 10.00, patrula de siguranță publică din cadrul Poliției Municipiului Rădăuți a fost sesizată de către Centrul Operațional – S.I.M.E. cu privire la o alertă declanșată pe raza municipiului Rădăuți, pe strada Ștefan cel Mare, referitoare la o persoană supravegheată și monitorizată prin dispozitiv electronic, respectiv un bărbat de 35 ani, din municipiul Rădăuți.
Având în vedere sesizarea, echipajul de poliție s-a deplasat în regim de urgență în zona indicată, fiind identificat bărbatul de 35 de ani care cunoștea faptul că îi este interzis să se apropie de acel loc.
De asemenea, s-a procedat la contactarea telefonică a persoanei protejate, stabilindu-se că aceasta nu se află în vreo stare de pericol.
Împotriva bărbatului de 35 de ani a fost emis un ordin de protecție eliberat de Judecătoria Rădăuți începând cu data de 03 octombrie, pe o perioadă de 12 luni prin care i se impune păstrarea unei distanţe minime de 50 m faţă de victima, față de imobilul unde locuiește victima și față de locul de muncă.
În cauză s-a întocmit dosar de cercetare penală, efectuându-se cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunii de „Încălcarea măsurilor impuse prin ordinul de protecţie”, faptă prevăzută și pedepsită de art. 47 alin. (1) din Legea 217/2003, comb. cu art. 38, alin.(1), lit. e) din Legea 217/2003.
Prin ordonanța organului de cercetare penală ale poliției judiciare din cadrul Compartimentului de Proximitate din data de 06.11.2025, s-a dispus reținerea față de bărbatul de 35 de ani pentru o perioadă de 24 de ore, acesta fiind încarcerat în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă.
Reamintim că începând cu data de 1 octombrie 2024, la nivelul județului Suceava a fost operaționalizat și este funcțional Sistemul Informatic de Monitorizare Electronică.
Utilizarea sistemelor electronice permite o creștere a gradului de asigurare a măsurilor de protecție a drepturilor persoanelor protejate, dar nu reprezintă o măsură de constrângere, ci o metodă de monitorizare/supraveghere, care permite urmărirea modului de respectare a măsurilor dispuse în cadrul unor proceduri judiciare.
Utilizarea acestor sisteme permite adoptarea unor măsuri pentru prevenirea și contracararea unui eventual contact fizic între victima violenței domestice și agresor sau, pe viitor, respectarea obligațiilor impuse de executarea măsurii arestului la domiciliu, controlului judiciar, controlului judiciar sub cauțiune.
Monitorizarea se realizează automat, sistematic și exclusiv pe teritoriul României, asupra unor dispozitive electronice, pe baza identificatorului acestora și în raport de anumite reguli. Identitatea persoanei supravegheate și a persoanei/persoanelor protejate, care poartă dispozitivele electronice, va fi cunoscută doar de organul de supraveghere care creează semnalarea.
Numărul mare de infracțiuni din sfera celor de violență domestică arată amploarea fenomenului și necesitatea de a interveni cu toate mijloacele legale pentru diminuarea lui. În același timp, indică faptul că victimele violenței domestice au din ce în ce mai mare încredere să sesizeze Poliția Română.
Dispozitivul electronic de supraveghere, pentru persoana supravegheată, în cazul aplicării ordinului de protecție provizoriu, ordinului de protecție, ordinului european de protecție, controlului judiciar, controlului judiciar pe cauțiune, executării măsurii arestului la domiciliu și supravegherii la distanță, este alcătuit dintr-o componentă de tip brățară, care va fi atașată la glezna sau, prin excepție, la brațul persoanei.
Dispozitivul electronic de supraveghere va avertiza persoana supravegheată de producerea unei alerte.
Alerta generată se transmite, în mod automat, dispeceratului de urgenţă operat de către poliţie, constituit în cadrul SNUAU, împreună cu datele de localizare ale dispozitivului electronic de supraveghere purtat de persoana supravegheată sau de persoana protejată care deține dispozitivul.
Organele de ordine publică sesizate au obligaţia de a verifica, de îndată şi potrivit ordinii de priorităţi, respectarea măsurii de supraveghere, intervenția fiind realizat după principiul „cel mai apropiat organ intervine”.
În situaţia generării unei alerte, persoana supravegheată este obligată ca, de îndată, să se prezinte la cel mai apropiat organ de ordine publică aflat în serviciu, să contacteze telefonic organul de supraveghere şi să urmeze instrucţiunile acestuia.
Spre exemplu, în situaţia generării unei alerte de părăsire a imobilului, persoana supravegheată este obligată, de îndată, să rămână sau să revină în imobil, să contacteze telefonic organul de supraveghere şi să urmeze instrucţiunile acestuia.
În scopul verificării respectării măsurii arestului la domiciliu, organele de ordine publică şi organul de supraveghere au dreptul să pătrundă în imobilul unde se execută măsura, fără acordul persoanei supravegheate sau al persoanelor care locuiesc împreună cu aceasta.
Menționăm faptul că, distrugerea dispozitivelor electronice de supraveghere folosite pentru monitorizarea electronică, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă, conform art. 253, alin 21, din Codul Penal.
În plus, se consideră evadare încălcarea de către persoana aflată în arest la domiciliu a obligaţiei de a nu părăsi imobilul ori nerespectarea de către aceasta a itinerarului sau condiţiilor de deplasare, stabilite potrivit legii.
De asemenea, organul judiciar care a dispus măsura controlului judiciar poate impune inculpatului ca să respecte una sau mai multe obligaţii, printre care și aceea de a purta permanent un sistem electronic de supraveghere.

